”En hjälpande hand” – en bok om vapenexportens absurditet

31 03 2010

I veckans nummer av tidningen Broderskap recenserar jag serieboken ”En hjälpande hand” som handlar om vapenexportens absurditet.

Det var i vintras som det plingade till i mejllådan. Någon som hette Zven Johansson och som var vd för ett bolag som hette ”En hjälpande hand” ville bli kompis med mig på Facebook.
Jag blev lite förvånad då jag inte känner någon som heter Zven med Z men antog att  jag träffat honom  i något sammanhang och godkände förfrågan. Ännu mer förvånad blev jag när min nya vän började posta inlägg om att sälja vapen. Klarhet i vem Zven egentligen är fick jag i förra veckan då serieboken ”En hjälpande hand” hamnade på mitt skrivbord.

Zven Johansson är en man från Karlskoga som flyttar hem till mamma efter att ha fått sparken från en PR-byrå i Stockholm och som ger sig in i vapenindustrin för att tjäna snabba pengar.
På dryga 70 tecknade sidor får vi följa Zven Johanssons väg i vapenindustrin och hur han bluffar sig fram som vapenhandlare. Allt detta smart blandat med kort information om hur vapenindustrin ser ut i Sverige och världen.

Visste ni till exempel att Sverige exporterade krigsmateriel för 12,7 miljarder år 2008 och att för varje krona som världens länder lägger på bistånd satsas 15 kronor på militär upprustning? Eller att det finns sju enkla och ”hemliga” knep för ett företag att ta sig förbi de regler som gäller för svensk vapenexport?
Boken är resultatet av ett samarbete mellan Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Kristna Fredsrörelsen, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, S-studenter och broderskapsrörelsen. Tanken är att väcka debatt.
”Vi tycker att svensk vapenexport bör stoppas, och på väg dit bör regelverket för svensk vapenexport skärpas”, står det i boken.
”En hjälpande hand” är läsvärd, den förklarar på ett lätt och roligt sätt det absurda i att exportera vapen och att de regelverk som finns inte följs.
Enligt regeringens riktlinjer ska Sverige inte exportera vapen till länder som befinner sig i väpnad konflikt med en annan stat eller land som befinner sig i internationell konflikt som kan befaras leda till väpnad konflikt.  Inte heller till stater som har inre väpnade oroligheter eller där det förekommer omfattande och grova kränkningar av mänskliga rättigheter. Trots detta har svenska företag exporterat vapen till bland annat Saudiarabien, USA, Burma och Iran och Irak för att nämna några länder.

Det känns tryggt att veta att min Facebookvän Zven Johansson bara är påhittad och alltså inte finns på riktigt, eller gör han det…?

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

Åtgärder

Information

Kommentera

