Därför röstar jag S – och kryssar Anna Hedh!

3 06 2009

På söndag gäller det! Då är det dags att besluta vilka som ska styra EU de kommande fem åren. Självklart handlar valet om rött eller blått. Vill vi ha ett rött EU där människan sätts före marknaden eller ett blått där fri rörlighet för kapital och tjänster är det som styr och där högern försöker slå sönder den svenska modellen med fackföreningar och kollektivavtal för att istället skapa lönekonkurrens?

Men valet handlar också om hur EU ska utvecklas i framtiden. Ska EU fortsätta vägen mot en superstat där byråkrater i Bryssel är de som styr eller ska vi istället ha ett samarbete mellan stater där makten ligger så nära folket som möjligt? Själv tycker jag att det senare är att föredra.  

En annan enormt viktig fråga för mig som socialdemokrat och facklig är frågan om den svenska modellen. Det vill säga att vi ska kunna värna våra kollektivavtal och fackliga rättigheter mot högern i EU som försöker rasera detta, ivrigt påhejade av moderaterna och Svenskt Näringsliv och därför har jag redan satt mitt kryss på den socialdemokratiska EU-kritikern Anna Hedh, den enda av de 217 socialdemokraterna i EU-parlamentet som röstat nej till Lissabonfördraget. Jag  är inte ensam om att kryssa Anna. Tidigare har balnd andra Roland Lundgren, Fredrik Jansson och Heléne Björklund uttalat sitt stöd för Anna. Dessutom kryssar både Margareta Winberg, Lars Lindgren och Maj-Britt Theorin Anna. Peter Gustavsson som var kampanjledare för Annas kampanj i förra valet 2004 skriver idag på sin blogg om varför han kryssar Anna. 

– Jag vill att Anna ska bli omvald för att jag är övertygad om att hon behövs i den socialdemokratiska gruppen nere i Bryssel. Hon behövs därför hon har stått för en balanserad hållning under de gångna fem åren, och därför att jag vet att hon kommer att kunna arbeta ännu bättre med en annorlunda sammansättning på gruppen där hon accepteras fullt ut för vem hon är och vad hon står för, skriver han.

Missa inte heller varför Peter Andersson, Claes Krantz, Johan Westerholm, Alliansfritt Sverige, Anna Vikström och Johanna Graf väljer att lägga sina röster på socialdemokraterna.

Läs fler bloggares intressanta inlägg om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dessutom känns det bra att socialdemokraterna ökar i den senaste opinionsundersökningen, läs här!

Åtgärder

Information

Kommentera

